Trekken tand / kies

Het trekken van een tand of kies is een tandheelkundige behandeling waarbij een tandarts een tand of kies verwijdert uit uw mond.

Wanneer is het trekken van een tand / kies nodig?

Het trekken van een tand of kies is een behandeling waarbij een tandarts een tand of kies verwijdert uit uw mond. Deze procedure kan nodig zijn in verschillende situaties. Bijvoorbeeld bij ernstig tandbederf, een tand die niet goed uitkomt (zoals een verstandskies), een tand die is beschadigd door een trauma of om ruimte te maken voor orthodontische behandeling.

Hoe verloopt de behandeling?

Het verloop van de behandeling leggen we u uit aan de hand van 3 fases.

Fase 1 Onderzoek

De behandeling van het trekken van tanden of kiezen begint met een uitgebreid consult waarbij we uw specifieke situatie en behoeften bespreken. Onze ervaren tandartsen zullen uw gebit grondig evalueren, indien nodig röntgenfoto's of een opt en cbct scan maken en de beste aanpak voor uw situatie bepalen. We zullen u ook informeren over de procedure en eventuele mogelijke complicaties.

Fase 2 Behandelen

Voorafgaand aan het trekken van de tand of kies wordt een plaatselijke verdoving gebruikt om uw mond te verdoven, zodat u geen pijn voelt. Vervolgens wordt de tand of kies verwijderd met behulp van speciale tandheelkundige instrumenten. Indien nodig kan hechtdraad worden gebruikt om de wond te sluiten.

Fase 3 Nazorg

Na het trekken van de tand of kies zullen we u voorzien van gedetailleerde nazorginstructies om het genezingsproces te bevorderen en mogelijke complicaties te minimaliseren. We zullen u ook adviseren over de beste manieren om voor uw mond te zorgen tijdens het genezingsproces.

Wilt u een tand of kies laten trekken of denkt u dat dit nodig is?