Ontstoken tandvlees

Ontstoken tandvlees wordt veroorzaakt door bacteriële infectie en ontsteking van het tandvlees. Onstoken tandvlees kan leiden tot symptomen zoals roodheid, zwelling, gevoeligheid en bloeding van het tandvlees.

Wat gebeurt er als ontstoken tandvlees niet behandeld wordt?

Wanneer ontstoken tandvlees niet behandeld wordt, kan het leiden tot ernstigere tandvleesaandoeningen, zoals parodontitis. Investeren in het gezond maken van uw tandvlees betekent dat uw oud kunt worden met uw eigen tanden en kiezen. Wanneer dit te laat gebeurt of niet gebeurt, neemt de kans op een kunstgebit toe. Als de ontsteking van het tandvlees aanhoudt of verergert, is het belangrijk om zo snel mogelijk een afspraak te maken bij uw tandarts of mondhygiënist. Hij/zij kan de ernst van de ontsteking beoordelen en een passende behandeling aanbevelen, zoals het voorschrijven van antibiotica of het uitvoeren van een diepe reinigingsbehandeling.

Oplossingen voor het behandelen van ontstoken tandvlees

Professionele gebitsreiniging

Maak een afspraak bij uw tandarts of mondhygiënist voor een professionele gebitsreiniging. Tijdens deze procedure worden tandplak en tandsteen grondig verwijderd, ook onder de tandvleesrand. Dit helpt bij het verminderen van ontsteking en bevordert het herstel van het tandvlees.

Goede mondhygiëne

Zorg voor een goede mondhygiëne door minstens twee keer per dag twee minuten te poetsen met een zachte tandenborstel en een tandpasta met fluoride. Besteed extra aandacht aan het tandvlees en poetst zachtjes in cirkelvormige bewegingen. Vergeet niet te stokeren of te flossen om tandplak en bacteriën tussen de tanden te verwijderen.

Spoelen met zoutwater

Meng een theelepel zout in een glas warm water en spoel uw mond gedurende 30 seconden. Zoutwater heeft een desinfecterend effect en kan helpen bij het verminderen van ontsteking en het bevorderen van genezing van het tandvlees.

Mondspoeling met chloorhexidine

Gebruik een mondspoeling met chloorhexidine als uw tandarts u dit adviseert. Chloorhexidine heeft antimicrobiële eigenschappen en kan helpen bij het bestrijden van bacteriën en het verminderen van ontsteking van het tandvlees.

Maak een afspraak

Heeft u last van rood, gezwollen, gevoelig of bloedend tandvlees (tijdens het poetsen of flossen)?