Slechte adem

Slechte adem (halitose) kan verschillende oorzaken hebben, zoals bacteriën op de tong, tandvleesaandoeningen, droge mond, tandbederf, slechte mondhygiëne, voedselkeuzes, roken en onderliggende medische aandoeningen.

Oplossingen voor slechte adem

Verbeterde mondhygiëne

Zorg voor een goede mondhygiëne door minstens twee keer per dag twee minuten te poetsen met een zachte tandenborstel en een tandpasta met fluoride. Vergeet niet om ook uw tong te reinigen, omdat bacteriën op de tong een belangrijke oorzaak kunnen zijn van slechte adem. Stokeren, flossen en het gebruik van mondwater kunnen ook helpen bij het verminderen van de bacteriën in de mond.

Regelmatige controles en professionele gebitsreiniging

Maak regelmatig een afspraak bij uw tandarts voor een gebitscontrole en een afspraak bij de preventie-assistente of mondhygiëniste voor professionele gebitsreiniging. De gebitsreiniging helpt bij het verwijderen van tandplak en tandsteen, die bijdragen aan slechte adem. Bovendien kan uw tandarts andere mogelijke oorzaken van slechte adem identificeren en behandelen.

Beheer van droge mond

Als u last heeft van een droge mond, kan het stimuleren van speekselproductie helpen bij het verminderen van slechte adem. Drink voldoende water, kauw op suikervrije kauwgom en vermijd uitdrogende stoffen zoals alcohol en cafeïne. Uw tandarts kan ook speekselvervangers aanbevelen om de mondvochtigheid te verbeteren.

Gezonde voedingskeuzes

Voeding speelt een rol bij slechte adem. Het vermijden van voedsel met sterke geuren, zoals knoflook en uien, kan helpen om tijdelijke slechte adem te verminderen. Het eten van vezelrijk voedsel kan ook helpen bij het stimuleren van de speekselproductie en het verminderen van slechte adem.

Behandeling van onderliggende aandoeningen

Als slechte adem wordt veroorzaakt door onderliggende tandheelkundige problemen, zoals tandbederf of tandvleesaandoeningen, is het belangrijk om deze te laten behandelen door uw tandarts. Ook andere medische aandoeningen zoals sinusinfecties, refluxziekte of diabetes kunnen slechte adem veroorzaken en moeten mogelijk door een arts worden behandeld.

Bij Tandartscentrum Laren begrijpen we dat slechte adem vervelend kan zijn. Onze ervaren tandartsen kunnen de oorzaak van uw slechte adem evalueren en u gepersonaliseerde oplossingen bieden om dit probleem aan te pakken. Wilt u graag van u slechte adem af?